Španski modni gigant, Inditexova Zara, izgleda da ništa nije naučio iz prošlogodišnje afere, kada je grupa ilustratora tvrdila da su idejno pokradeni. Sada stižu nove optužbe, ovoga puta od indi modne kreatorke Aurore James, koja tvrdi da su za masovnu proizvodnju iskopirane njene unikatne Dhara sandale.
Da li će ovaj slučaj oživeti tadašnju kampanju bojkotovanja ovog brenda, ostaje da se vidi.
Kako se otkrila navodna kopija?
Kreatorki je fotografiju sandala poslala drugarica, nakon što ih je spazila u Zarinoj radnji u Los Anđelesu. Po ceni od 60 dolara prodavalli su sandale čiji originalni modeli, sačinjeni od kvalitetnih materijala, radnom snagom iz Afrike, koja je vrlo pristojno plaćena, koštaju dvanaest puta više – 700 dolara! Auroru nije čak najviše pogodila navodna krađa njenog dizajna, koliko besprizornost svetski poznate kompanije da oduzima šansu za uspeh i proboj malim i perspektivnim kompanijama, kakva je Brother Vellies, za koju Jamesova dizajnira. U kreatorkinoj izjavi za medije stoji: “Mogu da osmilim nove ideje, i ja ću osmisliti nove ideje. Poenta je da mi stvari radimo na određen, održiv način. Zarino prisvajanje ovih sandala u potpunosti podriva svaki naš napor.”
Pored optužbi za kopiranje dizajna, ceo ovaj slučaj na svetlost dana izvlači neke druge, podjednako intrigantne teme. Brother Vellies je kompanija snažno privržena etičkom načinu poslovanja, čiji osnovni cilj nije profit po svaku cenu i koja se drži ispravnih moralnih principa. Iako će mnogi reći da je dizajnerska obuća preskupa (sandale sa pertlama ovog brenda su npr. 195 dolara, a čizme od kože i sa krznom 3500 dolara), stav Brother Vellies je da takve cene garantuju nadprosečan kvalitet i osiguravaju da radna snaga bude pristojno plaćena.
Zara, kao svetski poznat brend i klasičan predstavnik tzv. brze mode, obesmišljava kreatorski rad. Prostom logikom da se zaključiti da je nemoguće po ceni od 50 dolara dobiti sandalu za koju znamo ko je dizajnirao, ko je i u kakvim radnim uslovima napravio, i na koncu od kojih sirovina je izrađena.
Mnogi od vas će pomisliti da je prava stvar tužiti ih. Međutim, tužiti kompaniju čiji se godišnji obrt meri milijardama dolara, i koja ima ogroman pravni tim, u startu je nemoguća misija, sa čim Zara i računa kada se ovako nasilnički ponaša. Zbog ove i sličnih situacija, mladi dizajneri pokušavaju da pronađu alternativne metode i svoju robu učine dostupnom na različite načine, pre nego li ona završi u rukama svetskih maloprodajnih brendova. Jamesova sugeriše da se više ne izlaže na Nedaljama mode, niti da se kolekcija učini dostupnom na internetu, pre nego li imate gotov proizvod u svojoj radnji.
Kako najčešće biva, rešenje ovakve zamršene situacije niti je jednostavno, niti lako ostvarivo.
Aurora James na celu situaciju pokušava da gleda pozitivno, i stava je da će i ovako nakaradno postavljenim odnosima u modnom svetu doći kraj onog trenutka kada se kompletna modna zajednica udruži i suoči sa problemom. “Ovo je jedan od onih trenutaka koji nas testiraju i teraju da se zapitamo zašto smo uopšte u ovom poslu i šta je to što nas motiviše. Budi nadu u bolje sutra činjenica da su svi ljudi iz modne industrije puni podrške jedni za druge, ali razgovor i rešenje na ovu temu mora doći na nivou cele zajednice, jer će jedino tako zaživeti.”
Odgovor iz Zare na iznete optužbe se još uvek čeka.