Znamo da je zdravi odnos između dece i roditelja važan za izgradnju jakih neuronskih veza. Još od bebinog rođenja, blizak i responzivan odnos sa roditeljem gradi snažnu osnovu za bebin razvoj. 

Ključni deo tog odnosa jeste tzv. “serviraj i reterniraj” interakcija. 

Serviraj i reterniraj

“Serviraj i reterniraj” se zapravo odvija kao igra tenisa ili odbojke između deteta i roditelja. Dete “servira” time što inicira interakciju – bilo kroz pogled, izraz lica, gestove, brbljanje ili dodir. Responzivni roditelj “reternira na servu” odgovarajući detetu nazad, igrajući se ili smejući se sa njime.  

Ova dvosmerna interakcija je veoma važna, jer gradi neuronske veze u mozgu deteta i kreira osnovu za sav budući razvoj, učenje i dobrostanje.

Tako, na primer, beba od 7 meseci može izgovarati nepovezane slogove kao što su “ma-ma” ili “ba-ba”, ali i koristiti gestove, izraze lica i razne glasove da bi privukla vašu pažnju. Beba će slušajući svoje roditelje i ljude oko sebe polako graditi svoj vokabular. Ali dete će još više napredovati ako se roditelj ili staratelj aktivno uključuje u komunikaciju sa njime.

 

Kako da uđete u “serviraj i reterniraj” interakciju sa detetom?

Evo nekoliko načina. 

Primetite “servu” i saznajte šta je detetu trenutno privuklo pažnju.

Najvažnije je da prepoznate servu. Ako dete pogleda ili pokaže nešto, ako se oglasi, napravi izraz lica ili se pokrene, to je serva.

Time što ćete usmeriti pažnju na ono na šta je dete fokusirano, kod deteta podstičete istraživanje, a vi zauzvrat saznajete o detetovim interesovanjima, potrebama i sposobnostima. Deljenje detetove pažnje takođe jača međusobni “responzivan odnos” koji gradite sa detetom.

 

2. Reternirajte servu kroz ohrabrivanje i pružanje podrške.

Kada jednom primetite servu, vaš ritern bi mogao da bude sve od osmeha i klimanja glavom – do zagraljaja i nekih nežnih reči. Možete bebi dodati igračku na koju je pokazala, poigrati se sa njom ili uzbuđeno reči “Da, vidim!”.

Ovakav odgovor, sa podrškom i ohrabrivanjem, nagrađuje bebino interesovanje i radoznalost i daje joj do znanja da razumete njene misli, osećanja, signale i potrebe.

 

3. Imenujte stvari.

Ideja je da odgovorite na bebinu servu time što ćete imenovati ono što beba vidi, ono što beba radi ili ono što beba oseća. Možete imenovati osobu, predmet, aktivnost ili osećanje, pa ako recimo beba pokaže na kucu, odgovorite “Da, to je kuca.”

Imenovanje stvari pomaže detetu da napravi važne jezičke konekcije u mozgu. To mu daje reči za vokabular koji formira, a takođe mu govori šta može da očekuje, koliko vi brinete o njemu i uopšteno pomaže detetu da razume svet oko sebe. 

 

4. Razmenjujte pozicije.

Suština interakcije “serviraj i reterniraj” jeste da se ova komunikacija odvija naizmenično nekoliko puta.  Tako da svaki put kada reternirate, sačekajte i dajte vremena detetu da odgovori.

Ovakva razmena pomaže detetu da uči o samokontroli i socijalnim veštinama. Kroz čekanje, dajete mu vremena da razvije ideje, kao i samopouzdanje i samostalnost. 

 

5. Naučite kada je kraj.

Naravno, svaka ovakva razmena ima kraj, a dete će vam dati znak kada mu je dosta ili želi da radi nešto drugo. Obratite pažnju kada pusti igračku, izabere neku drugu, ili se fokusira na nešto drugo, odmakne se, počne da se buni. 

Interakcija “serviraj i reterniraj” ima za cilj da kombinuje nežnost, igru, ali i ozbiljan posao izgradnje mozga. Ona stvara osnovu za detetovo doživotno učenje i dobrobit, a pruža kvalitetno zajedničko vreme roditelja i deteta. 

 

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *